Wim Kok
Grondlegger van het bedrijf. Eigenaar van 1966 t/m 1987.
Chris Kok
Eigenaar van 1987 t/m 2004.
Pascal Kok
Huidige eigenaar (sinds 2004).
Bekijk reviews van klanten
Geschiedenis
Begonnen op 1 april in 1966 door Opa Wim Kok samen met partner Van Elden als “Schildersbedrijf Kok en Van Elden”. Na het einde van het partnerschap is Wim Kok doorgegaan onder zijn eigen naam; “Schilders- en behangersbedrijf W.J. Kok”. Toen zoon Chris de zaak in ging kwam de toevoeging “en Zn”. erbij. Na het overlijden van Wim nam Chris in 1987 het stokje over onder de naam “Schilders- en behangersbedrijf C.W.A. Kok”. Tijdens een tussentijdse naamswijziging naar “Schildersbedrijf Chris Kok” wordt ook, het nu beroemde, logo geïntroduceerd. Met name de fel roze kleur en de gespiegelde K vallen enorm op. Als in 1995 zoon Pascal de zaak in komt, na afronding van het Nimeto in Utrecht, verandert de naam in “Schildersbedrijf Kok Renkum v.o.f.” In 2004 overlijdt Chris en neemt Pascal de dagelijkse leiding over. De toevoeging v.o.f. komt te vervallen. In 2014 besluit Pascal de bedrijfsnaam uit te breiden; “Schilders- en Glaszettersbedrijf Kok Renkum”. Dit om meer de nadruk op de sterke glasservice te leggen die het bedrijf te bieden heeft.
Vanaf oktober 2021 gaat het bedrijf door als all-round glaszetbedrijf en wordt de kwast spreekwoordelijk aan de wilgen gehangen.
Uit de archieven
Hieronder een (niet compleet) overzicht van ons materieel door de jaren heen. Vele bedrijfsbussen zijn er gekomen en velen zijn er gegaan!
Opa Wim begon zijn schilderscarrière met een handkar. Daarna kwam er een gele Volkswagen bus T2B met rode sierletters die door de Renkumse kunstschilder Cor van der Aa er op waren geschilderd. Daarna volgde er een groene Toyota Hi-Ace.
Een bedrijfsbus die heel wat jaren door Renkum en omgeving heeft gereden is deze trouwe Nissan Urvan. De bus was zilver van oorsprong maar na wat noodzakelijke laswerkzaamheden is hij met kwast en roller overgeschilderd in mat grijs met een blauwe streep. Het oude telefoonnummer staat er nog op.
Daarnaast ziet u hieronder onze Renault Express VS-05-TB, de eerste met het roze logo en de “Spiegel K”. Liefkozend De Hully genoemd! Het roze logo is destijds met een airbrush aangebracht door de Oosterbeekse kunstenaar Gerard Gamelkoorn, een goede vriend van Chris.
Nadat de eerste Urvan na jaren trouwe dienst het opgaf kwam er weer een Nissan Urvan VL-20-LV. Vanaf dat moment zijn de bedrijfswagens altijd wit gebleven met zwarte letters en het roze logo. Ook heel modern destijds was het vermelden van het faxnummer! Deze bus heeft na verkoop nog jaren dienst gedaan bij een installateur in Veenendaal.
Er is ook nog een Nissan Vannette geweest maar daar zijn helaas geen foto’s van.
Dan komt er een moment dat Chris kiest voor een grotere bus. Het gaat een Ford Transit worden, 2x verlengt en 2x verhoogt. Een glasresteel aan de zijkant biedt vanaf dat moment de mogelijkheid om ook zonder glasaanhanger grote ruiten te vervoeren.
Ook een tweede Ford Transit komt de gelederen versterken.
Na enkele jaren dienst te hebben gedaan slaat in januari 2005 het noodlot toe. Slechts enkele maanden na het overlijden van Chris, eind 2004, rijdt Pascal de grote glasbus tegen een boom op de Nieuwe Keijenbergseweg. Gelukkig komen Pascal en zijn collega er zonder kleerscheuren vanaf maar de bus is total-loss.
In februari 2005 komt ter vervanging een nieuwe Ford Transit. Deze bus is in 2017, na een dienstperiode van ruim 12 jaar, vervangen door een nieuwe Ford Transit. Nadat de wat oudere Fords zijn verkocht volgt er nog een nieuwe Ford Transit. Mede door de personele uitbreiding is het noodzakelijk om ook het wagenpark te vergroten. Een Ford Courier en een Ford Transit Connect komen de gelederen versterken. De Transit Connect is ook tot op de dag vandaag in dienst.
Dan een bijzondere eend in de bijt! Om tijdens onze werkzaamheden voor de GlansGarant onderhoudsabonnementen beter zichtbaar te zijn is de kleine Ford Transit voorzien van GlansGarant reclame.
En toen er een kleine prive auto moest komen viel de keuze op een Ford Ka. En waarom zou je op je privewagen geen reclame doen? Door de niet al te beste roestwering van de Ka heeft ze slechts 2 jaar in Renkum rond gereden. Mede door de opvallende roze streep over de motorkap en het dak was het wel een frisse eyecatcher.
Om tijdens grote klussen te voorzien in een schaftruimte was ook een schaftwagen voorhanden. Inmiddels is de noodzaak voor zo’n schaftwagen vervallen en is het ding dus verkocht.
Sinds 2017 is er een verandering in het wagenpark te zien. Bij de aanschaf van de nieuwe glasbus is gekozen voor donkerblauw.
De nieuwe generatie Ford Transit is voorzien van het reeds voorhanden zijnde glasresteel van de firma Lansing. Dit is nu de derde bus waarop het glasresteel is gemonteerd.
Ook de twee oude bussen die nog aanwezig waren zijn van wit naar Donkerblauw gegaan. Niet door ze te spuiten maar gewoon door ze te schilderen met kwast en roller!
Omdat de werkzaamheden voor GlansGarant in 2019 geheel gestopt zijn is die bus als eerste onderhanden genomen.
Daarna is de kleine Ford Connect van wit naar blauw geschilderd.
De kleine Ford Connect heeft maar twee jaar in het blauw rond gereden. Helaas kwam hij niet meer door de APK.
De Connect is vervangen door een Ford Courier.
Omdat 2021 het jaar is van de transitie van schildersbedrijf naar glaszetter is de belettering op de grote glasbus aangepast.